Spämm 2012. aasta kolmandas kvartalis: vähene, kuid vägev

02.11.2012

Kaspersky Labi analüütikud on aasta jooksul täheldanud e-posti liikluse üldkogumis pidevat spämmi osakaalu vähenemise tendentsi. 2012. aasta kolmandas kvartalis kahanes soovimatute sõnumite liikluse maht 2,8% võrreldes eelneva perioodiga ning moodustas e-posti liikluse üldkogumist 71,5%. Ühtlasi märkasid eksperdid kahjurposituste arvu olulist kasvu – 3%st 3,9%ni – ning ka seda kasvu saab nimetada aasta tendentsiks.

 

Mõningal määral vähendas kolmanda kvartali spämmi osakaalu traditsiooniline suvine äriaktiivsuse langus. Kuid spämmpostituste vähenemine on seotud ka sellega, et reklaamsõnumid lahkuvad e-postist mujale: bänneritesse, sotsiaalvõrgustikesse, sooduskupongi teenustesse ja kontekstilisse reklaami. Seepärast ei suutnud ka väike puhkuse perioodi järgne aktiivsuse kasv mõjutada spämmi vähenemise üldpilti.

 

Ausate reklaamsõnumite äravool e-postist viib seaduspäraselt kahjurmanuseid ja keelatud kaupade reklaami sisaldava või petuvõtteid kasutava kriminaalse spämmi osa suurenemiseni.

 

2012. aasta kolmandas kvartalis paistsid kurjategijad silma oma erilise leidlikkusega spämmsõnumite maskeerimisel ametlikeks teadaanneteks. Leidus võltskirju veebimajutuse pakkujatelt, pankadelt, sotsiaalvõrgustikelt, veebipoodidelt ja muude teenuste osutajatelt. Mõnikord ühendasid kurjategijad kahte manipuleerimisvõtet: et panna kasutajat liikuma kahjurlingile, mainiti populaarse teenusepakkuja nimelt tulnud võltssõnumites mõnda auhinda või eripakkumist. Viimase aasta jooksul eksisteerivad paralleelselt kaks tendentsi: nii soovimatu e-posti osa vähenemine kui ka mõningane kahjurpostituste arvu kasv. Nähtavasti need tendentsid jätkuvad, sest rämpsposti osakaal väheneb nende spämmindusest lahkuvate reklaamijate arvelt, kes pakuvad ausaid kaupu ja teenuseid.

 

Spämmerite erilist tähelepanu pälvisid kolmandas kvartalis sooduskupongi teenuse pakkujad, kelle kaubamärke kasutasid kurjategijad kahjurlinkide ja -manuste laialisaatmiseks. Kõige aktiivsemalt kasutati ära üle maailma populaarse sooduskupongi müüja Grouponi nime: väidetavalt saatsid kurjategijad ametliku postituse kaudu heausklikele tarbijatele laiali lingi, mis viis ründevara (exploit) sisaldavale kodulehele.

 

Spämmi levitamise geograafias toimusid teise poolaasta esimese kolme kuuga teatud muudatused. Spämmiallikate mitte kõige auväärsemas edetabelis tugevdas oluliselt oma positsiooni USA ja selle tõttu jõudis kogu Põhja-Ameerika spämmerirohkete piirkondade nimekirjas teisele kohale (27,5%). Esikoht jäi traditsiooniliselt Aasiale, kust pärineb peaaegu pool kogu maailma spämmist (49,50%). Ladina-Ameerika oli kolmandal kohal (7,34%). Napilt neljandaks jäi aga Lääne-Euroopa (6,86%), kes suutis spämmimisaktiivsuse poolest 2012. aasta kolmandas kvartalis märkimisväärselt edestada Ida-Euroopat (3,64%).